torsdag 16 oktober 2014

Min anmälan till Åklagarmyndigheten, IVO och JO.

Anmälan om egenmäktighet med barn samt kidnappning.




Vid ett möte på Luleå Kommuns Socialförvaltning den 21 augusti 2014 som jag Ann-Christine Larsson och min kontaktperson deltog på tillsammans med Familjehemssekreterare Inga Lill Thunlind och Socialsekreterare Johanna Berggren framkom det att familjehemmet Per och Carmelina Adeström hade flyttat ner till Dalarna med mina barn Jessie Jakobsson och Josefine Larsson utan min vårdnadshavarens, barnens och Socialtjänstens kännedom.

Då barnen är LVU omhändertagna så ligger ansvaret på Luleå Kommuns Socialtjänst och eftersom att flytten med mina barn har kunnat ske utan deras vetskap så har familjehemmet begått brotten egenmäktighet med barn samt kidnappning av mina barn Jessie Jakobsson och Josefine Larsson som jag är vårdnadshavare för.

Detta är även ett allvarligt tjänstefel begånget av Luleå Kommuns Socialtjänst, då flytten med mina barn har kunnat ske utan deras vetskap, så har Socialtjänsten i Luleå Kommun uppenbarligen allvarligt brustit i tillsynen över detta familjehemmet.

Familjehemmets flytt med mina barn uppdagades efter att jag vårdnadshavaren hade sett att familjehemmets hus i Harads var till försäljning på Hemnet och jag mailade då Socialchefen Mikael Lekfalk om detta varvid jag vart kallad till ovan nämnda möte och det uppdagades att flytten med mina barn Jessie Jakobsson och Josefine Larsson skett utan Socialtjänstens kännedom.

Jag pratade även i telefonen med mina barn Jessie och Josefine på torsdag kvällen den 21 augusti 2014 kl: 18:05 då dom satt i bilen på väg ner till Dalarna och mina barn var då totalt ovetandes om att dom skulle flytta och börja ny skola på måndagen den 25 augusti 2014.

Jag blev lovad av Socialsekreterare Viola Stålnacke i samband med LVU placeringen att närheten till barnens släkt var viktig för barnen. Luleå Kommuns Socialtjänst har heller inte gjort någon familjehems utredning på detta familjehem, utan denna ska göras nu när familjehemmet redan har flyttat med mina barn.
Det står även i Socialtjänstlagen att barnens bästa ska stå i fokus.
Men här ser bara familjehemmet sina egna behov, då det även framkom på mötet den 21 augusti 2014 att Carmelina varit svårt sjuk i ett helt år utan att jag som vårdnadshavare fått veta något!

Enligt Familjehemssekreterare Inga Lill Thunlind klarar Carmelina inte av dom långa resorna mellan Harads och Dalarna till vintern, så dom kunde inte heller svara på hur umgänget med mina barn skulle fungera framöver och inte heller hur syskonens umgänge med varandra skulle fungera.
Givetvis väcker detta frågan hos mig, om hur Carmelina då mäktar med mina två barn Jessie som är 11 år och Josefine som är 6 år?

Det planerade umgänget den 24 september 2014 blev inställt av Socialsekreterare Johanna Berggren för att familjehemmet inte orkade åka upp av den anledning som jag nämnt ovan. Men enligt barnen Jessie Jakobsson och Josefine Larsson så kunde dom inte åka upp för att dom inte kunde ta ledigt en vecka från skolan.
Men enligt äldsta syskonet Jonnie Jakobsson så hade någon från Socialtjänsten ringt den 23 september 2014 till det familjehem som han är placerad i och sagt att Socialsekreterare Johanna Berggren var sjuk och att umgänget därför var inställt.
Alltså tre olika versioner om varför umgänget blev inställt!

Men detta är att fara med osanningar från Socialtjänstens sida då Socialsekreterare Johanna Berggren skickade ett mail till mig den 24 september 2014 och även ringde till min kontaktperson från kommunens telefonnummer medans jag var hemma hos min kontaktperson.

Eftersom att Socialsekreterare Johanna Berggren både mailade mig och ringde min kontaktperson, så var hon uppenbarligen inte sjuk den 24 september 2014 utan frågan är då vad den egentliga anledningen till det inställda umgänget är?

Det är lagstadgat med umgänge och att man bryter den umgängesplanering som fanns är även det ett allvarligt tjänstefel från Socialsekreterare Johanna Berggrens sida och att Socialtjänsten dessutom far med osanningar för att försöka dölja den verkliga anledningen för äldsta brodern Jonnie och hans familjehem ser jag som gravt.

Jag antar att Socialtjänsten försöker dölja det allvarliga tjänstefel som begåtts då familjehemmet Per och Carmelina Adeström kunnat flytta med mina barn Jessie och Josefine för att dom inte vill att familjehemmet för Jonnie ska få reda på sanningen.

Man har från Socialtjänsten inte heller velat göra någon ny umgängesplanering trots att det är lagstadgat med umgänge!
Förmodligen av samma anledning, att man från Socialtjänstens sida är rädd att detta grova tjänstefel ska uppdagas.

I Socialnämndens Handbok kan man på sid.139 bl.a. läsa:
Umgänge mellan barn och föräldrar under en placering är en vedertagen princip i såväl svensk som internationell rätt.
Ett barn ska enligt 6 kap.15 § FB ha rätt till umgänge med en förälder som det inte bor tillsammans med.
Av 14 § första stycket LVU framgår också att socialnämnden har ett ansvar för att den unges behov av umgänge med föräldrar och vårdnadshavare så långt möjligt tillgodoses.
Till den rättsliga regleringen av umgänget under vårdtiden hör även artikel 8 i Europakonventionen om rätten till privatliv och familjeliv.
Avgöranden i Europadomstolen visar att umgänge med ett barn under tvångsvård är en kvarstående rättighet för såväl barnet som för föräldrarna.
Uppgifterna ovan styrker jag med att familjehemmet har skickat in till Skatteverket om att mina barn ska flytta med dom ner till Dalarna och att dom vill att jag ska underteckna flyttanmälan. Se bilaga 1. Något som jag bestrider då det är Socialtjänsten som har det juridiska ansvaret vid LVU och således är det i så fall Socialtjänsten som ska skicka in om flyttanmälan och således styrker detta att familjehemmet har begått egenmäktighet med barn och kidnappning. Då det är familjehemmet som på eget bevåg har skickat in om adressändring.

Att det är viktigt för barnen med geografisk närhet för att underlätta umgänge mellan syskonen och mig vårdnadshavaren var en av anledningarna till att Socialnämnden godtog detta familjehem, se bilaga 2. Yttrande till IVO som undertecknats av Verksamhetschef Gerd Bergman den 19 augusti 2013. 

Ann-Christine Larsson                           15/10-2014 Niemisel


Bilaga 1 och 2 publiceras ej i bloggen då dom innehåller personuppgifter på mina barn!
Jag har även med hänsyn till min kontaktperson tagit bort hennes namn i denna version av min skrivelse som jag publicerar i min blogg.

6 kommentarer:

  1. hur gör man.

    socialen där jag bor i jokkmokk
    trakaserade mig 9månader
    och nu också
    dom ljuger och tog min son

    och han är lvu plaserad på grund av sosialens lögner
    och även familjehem som jag var hos
    har ljugit
    och allt förvaltnings rätten och kammarrätten och högsta domstolen gör
    är att låta han vara fortsatt lvu placerad trots att jag har två vittnen som såg att jag tog hand om min son bra på BB
    och sa också att BB personalen var aldrig på rummet
    men ändå gjorde falsk anmälan

    och jag är 26 år gammal och fick mitt första barn
    för att skickas direkt till familjehem
    från BB och aldrig ens få chansen

    SvaraRadera
  2. Jag heter Beatrice Johansson 1990 09 22 4305 .26 år gammal
    Barn Johan isak
    Har diagnos damp men frisk förklarad redan från 2014
    allt i mina papper såg bra ut sen jag var ungdom min då varande kontakt person har sett mina papper om diagnoser och jag också
    och dåvarande kontakt person har även sagt till mig att papper sett bra ut
    Lova marja navdimaa heter hon och hon känner mig hon vet hur jag är som person och hur jag fungerar och hon vet om lagen och rättigheter och hon har läst mina papper
    om vad sosialen skrivit och sen har hon frågat mig
    hon sa till mig att sosialen inte följt lagen och att dom inte följer rättigheter och att dom vridit allting

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill påkeka det faktum att detta inte stämmer, jag har absolut inte sagt som beskrivs ovanstående./Lova

      Radera
  3. åsa nilsson och Ylva stenman och Helena lindqvist och marianne kitty och BB Personal känner mig inte alls och vet inte om min stress eller hut jag fungerar alls
    ...
    jag var på alla koller och barnet var alltid bra
    sosialen sa mötet var till för prata om att ensam mamma
    11 april dagen jag fick reda på att jag var gravid
    23 maj 2016 möte på vård centralen med sosialen och sköterska två stycken åsa nilsson och ylvastenman säger till mig om hur det kommer gå för mig att ta hand om mitt första barn själv
    och om familjehem abort och såna grejer jag sa till dom att jag kommer att klara av att ta hand om min son själv om jag får chansen det sa jag till dom varje gång

    sosialen trakaserade mig hela min gravidted jag födde min son 18 november
    fick jag min son via akut kejsar snitt och ägg vita hade jag.
    sköterskorna på bb i gällivare kom ibland in på rummet försökte lära mig amning men det gick inte
    min son ville inte och jag var orolig för sosialen som hade skrämt upp mig i gravidteten att dom skulle komma och ta han i från mig, sköterskorna såg aldrig hur jag tog hand om han

    SvaraRadera
    Svar
    1. dom undvek mitt rum dom såg aldrig när jag gav han kärlek och inte när jag matade honom
      och byte blöjor och klädde på honom,. men enligt sosialen hade dom gjort en oro anmälan på mig
      trots att dom inte såg någonting. mitt vittne min mamma irene hellman och vicktoria wikberg var med mig på BB vickan var där från 18 november till 20 november
      och vi pratade om hur konstiga sköterskorna var och att dom undvek mitt rum
      vickan sa aldrig åt mig vad jag skulle göra för att ta hand om min son jag tog hand om han själv
      hon såg varje dag hur jag var med min son hon såg när jag gav han kärlek matade honom
      sen på måndagen kom mamma irene hellman och var resten av tiden med mig på BB
      hon sa aldrig heller åt mig vad jag ska göra
      på söndagen den 20 november frågade vicktoria wikberg innan hon får frågade hon karin lindfors
      hur hon tyckte det gick för mig att ta hand om min son karin sa det går bra och allt står att bea tar hand om hand bra
      på onsdagen 23 november sa två sköterskorna att sosialen åsa nilsson och ylva stenman är på väg
      när dom kom såg jag dom pratade med sköterskorna sen kom dom in på rummet
      dom sa att dom fått in en oro anmälan jag och mamma ifråger sätter det och vi säger till dom att sköterskorna inte varit inne på rummet och att jag tar hand om min son bra

      Radera
  4. på onsdagen 23 november sa två sköterskorna att sosialen åsa nilsson och ylva stenman är på väg
    när dom kom såg jag dom pratade med sköterskorna sen kom dom in på rummet
    dom sa att dom fått in en oro anmälan jag och mamma ifråger sätter det och vi säger till dom att sköterskorna inte varit inne på rummet och att jag tar hand om min son bra
    sen säger åsa nilsson att jag ska på ett familjehem på fredag i kuravaraa som är i kiruna till människor som jag inte känner som ska lära mig att vara en bra ,mamma,
    jag frågade ylva stenman vad händer om jag inte vill om jag vill åka hem med din son
    ylva stenman sa att då kommer johan isak åka till kuravaraa utan dig och du åker hem och då kommer du inte träffa din son mer,
    24 november träffade jag marianne och joakim kitty familjehem och helena lindqvist för första gången
    i min egna lägenhet där jag var att packa ner allt jag skulle ha med mig
    och sen tillbaka på bb. och sova där
    och 25 november 2016 åkte jag på familjehemet och det var kallt där alldeles för kallt -30 varje dag
    och marianne kitty säger alltid vad jag ska göra utan att jag får göra det själv utan att nån säger det
    marianne kitty öppnar munnen och säger allt vad jag ska göra som gör mej bara stressad eftersom jag redan vet vad man ska göra ,redan från BB och på förälra möten innan han föddes.,
    helena lindqvist kom en gång i veckan till kuravaraa och såg hur det gick men en gång så kom hon inte på 3 veckor där vid jul
    mariannne kitty sa till mig att jag tog hand om min son bra och gjorde som man ska
    och det sa hon även till min bror Jerry johansson vicktoria Wikberg och irene hellman är vittnen på hon sa det
    Åsa och ylva var i kuravaraa och lämnade av mig
    andra gången dom var där
    såg dom hur jag matade honom och att jag tog hand om honom bra
    men ylva stenman och åsa nilsson tittade ut genom fönsteret istället för att se hur jag tog hand om honom
    jag fick aldrig se oro anmälan från BB på papper inte ens Familhem papper eller någonthing
    tills i februari

    i februari ringde ylva stenman mig och sa att mötet ska vara i jokkmokk
    i februari i början då mötet var då sa Ylva att det inte gått så bra för mig i familje hemmet då sa jag att det visst gått bra och att ,marianne kitty hade sagt det
    dom tog min son till kuravaraa utan mig
    sen dröjde det till fredagen då fick jag se vad som stod i papper
    om mig och min son
    och allt som stod av balans hem och vad sosialen sa var inte sant
    allt var falsk


    sköterska i Kiruna som är sköterska för min son sa att jag inte får gå ut med min son om det är -14 grader kallt

    och i kuravaraa var det -35-40-36 kallt ute alltid kallt
    det var en helg i februari innan mötet var då var det-11 då var jag ute med han
    och har gått tre gånger med vagnen i kuravaraa i skogen utan gatulysen och en skog och natur som jag inte hittar i,

    jag har förlorat i förvaltnings rätten kammar rätten och högsta domstolen
    för att har inte haft en advokat som har tagit upp allt
    inte ens att sosialen har trakaserat mig hela gravidteten och efteråt
    rätten som jag varit i Har inte lyssnat på sanningen
    och om jag blir kallad till rätten igen
    så tycker jag att alla som talar åsa nilssson Ylva stenman Helena lindqvist
    BB personal och vittnen och marianne kitty sköterska i Kiruna
    ska vara där och när vi talar ska man ha lögndetektor på oss när vi pratar
    Jag Behöver en bra Advokat
    vänliga hälsningar Beatrice

    SvaraRadera